Traktorin hinta-arvio

Kuluttajan äiti tilasi A Oy:ltä hinta-arvion perikunnan traktorista perunkirjoitusta varten. Hinta-arvio laadittiin ja siitä laskutettiin 150 euroa.

Asiassa on kyse siitä, onko palvelu vastannut sovittua ja onko kuluttajalla oikeus palvelusta perityn hinnan palauttamiseen.

Kuluttajariitalautakunta suosittaa, että A Oy palauttaa kuluttajalle 150 euroa.

Kuluttajan vaatimukset perusteluineen

Kuluttaja vaatii traktorin arvioinnista maksetun 150 euron hinnan palauttamista. Kuluttaja on perustellut vaatimustaan pääpiirteittäin seuraavasti. A Oy:ltä tilattiin perunkirjoitusta varten traktorin hinta- ja korjauskustannusarvio. Kuluttajalle toimitettiin vain puutteellinen hinta-arvio. Traktorin hinta-arvio tulee tehdä niin, että koko traktori käydään kokonaisuudessaan läpi, tutkitaan mahdolliset viat ja selvitetään niiden korjauskustannus, jonka jälkeen voidaan antaa lopullinen arvio traktorin käyvästä hinnasta. Jos arvio tehdään vuosimallin ja ajotuntien perusteella sekä silmämääräisesti katsoen, tällaisen arvion pystyy helposti tekemään jokainen itse esim. internetin välityksellä katsomalla muita saman merkkisiä ja mallisia traktoreita, jolloin tämän tapaisia 150 euron hintaisia arviointeja ei tarvitse lainkaan.

Arvioijalle kerrottiin traktorissa ilmenneistä vioista, joita traktorin arvioija ei ottanut huomioon mitenkään eikä koeajanut traktoria. Vain näkyvä vika, joka oli vetokoukun vääntyminen, kirjoitettiin ylös. Kuluttaja kysyi tarkastajalta, paljonko traktorin korjauskustannukset tulevat olemaan. Arvioija vastasi, että niistä tulee kysyä huoltomiehiltä. Huollosta sanottiin, että korjauskustannukset tulevat olemaan tuhansia euroja. Jo pelkästään työnosuus olisi 1500-2000 euroa alakanttiin arvioitu puhelimitse. Osien suhteen ei osattu antaa arvioita, mutta osviittaa annettiin.

Kuluttaja teetätti uuden arvion tästä johtuen toisella yrityksellä, joka koeajoi traktorin. Vikalistaan kirjattiin vääntyneen vetokoukun lisäksi vaihteistosta kuuluva ”jurina” ja se, että jarrut olivat lopussa ja etukuormaajassa väljyyttä. Hinta-arvio tässä kohtaan oli 10 000 euroa.

Traktori vietiin tämän jälkeen korjaamolle. Korjaus maksoi lähes 13 000 euroa. Kuitti on toimitettu lautakuntaan. Traktoriin jouduttiin vaihtamaan kokonaan uusi vaihdelaatikko, koska entinen oli täysin hajalla ja koko vaihteiston vaihto tuli halvemmaksi kuin se, että osia olisi alettu vaihtamaan entiseen vaihteistoon. Kyseessä on ”tehdaskorjattu vaihteisto” nimellä myyty vaihteisto, jolle on annettu Valtran takuu.

Kuluttaja on toimittanut selvityksen korjauskustannuksista, jotka syntyivät, jotta traktorista saatiin työkuntoinen ja voidaan sanoa sen vastaavan arvosanaa 8/10.

Elinkeinonharjoittajan vastaus perusteluineen
A Oy:ltä pyydetään arvioita erinäisistä syistä, joita ovat muun muassa yrityskaupat, yhtiömuutokset, avioerot, perikunnat ym. Arvioitsijalle on erityisen tärkeää, että hän tekee arvion koneesta eikä asiakkaan tarpeesta. Asiakkaan tarve voi olla mahdollisesti ohjata rahallisesti arviota suuntaan tai toiseen. Näin ollen yritys ei palaa arvioon jälkeenpäin ja sen tuottamiin seurauksiin. Kuten arviolapussa lukeekin, on arvio tehty sitoumuksetta.

Arviota tehtäessä ei voida tietää vikoja, jotka eivät ole näkyvissä. Arvioitaessa arvioidaan koneen käypää hintaa. Tässä tapauksessa arvio on tehty vuosimallin, ajotuntien ja ulkoisen olemuksen perusteella.

Arvion hinta 150 euroa on kohtuullinen. Arvioitsijalla meni kaiken kaikkiaan aikaa noin 4 tuntia sisältäen 200 km autolla ajoa.

Ratkaisun perustelut

Sovellettavat säännökset
Kuluttajansuojalain 8 luvun 12 §:n 1 momentin mukaan palveluksen on sisällöltään ja suoritustavaltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun.

Pykälän 2 momentin mukaan palvelus on suoritettava ammattitaitoisesti ja huolellisesti sekä ottaen huomioon tilaajan edut. Palveluksen tulee kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen palveluksen yhteydessä aihetta olettaa.

Pykälän 4 momentin mukaan, jos palvelus poikkeaa siitä, mitä 1–3 momentissa säädetään, siinä on virhe. Todistustaakka siitä, että palvelus on suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti, on toimeksisaajalla.

Kuluttajansuojalain 8 luvun 19 §:n 1 momentin mukaan, jollei virheen korjaaminen tai uusi suoritus tule kysymykseen taikka jollei tällaista oikaisua suoriteta kohtuullisessa ajassa siitä, kun tilaaja on ilmoittanut virheestä, tilaaja saa vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta.

Sopimuksen sisältö
Kuluttajan mukaan A Oy:ltä on puhelimitse tilattu sekä hinta-arviointi että korjauskustannusarviointi. A Oy:n mukaan se suorittaa vain hinta-arviointeja. Asiassa ei ole laadittu kirjallista sopimusta, jonka perusteella voitaisiin todeta, ovatko osapuolet sopineet pelkästään hinta-arvion vai sekä hinta-arvion että korjauskustannusarvion laatimisesta. Lisäksi osapuolet ovat erimielisiä siitä, mitä asiasta on suullisesti sovittu puhelimitse.

Osapuolet ovat yhtä mieltä siitä, että kuluttaja on tilannut hinta-arvioinnin, mutta riidanalaista on se, ovatko osapuolet sopineet myös korjauskustannusarvioinnin toteuttamisesta. Koska lautakunnan käsittely on kirjallista, eikä se voi kuulla todistajia sen selvittämiseksi, ovatko osapuolet sopineet korjauskustannusarvioinnin toteuttamisesta, osapuolten katsotaan sopineen ainoastaan hinta-arvion laatimisesta.

Hinta-arvio
A Oy:n mukaan hinta-arviota tehtäessä ei voida ottaa huomioon vikoja, jotka eivät ole näkyvissä. Arvioitaessa arvioidaan koneen käypää hintaa. Tässä tapauksessa arvio on tehty vuosimallin, ajotuntien ja ulkoisen olemuksen perusteella. Kuluttajan mukaan arviointi on tehty niin pintapuolisesti, ettei se ole lainkaan vastannut traktorin todellista käypää hintaa. Arvioija ei ole esimerkiksi lainkaan koeajanut traktoria tai kirjoittanut ylös vikoja, joista hänelle on kerrottu. Kuluttaja on arvioinnin jälkeen teetättänyt korjauskustannusarvioinnin toisella elinkeinonharjoittajalla. Sen perusteella ilmeni, että traktori vaati noin 13 000 euroa maksaneet korjaukset, jotta sen käypä hinta/arvo vastaisi A Oy:n arvioimaa 20 000 euroa.

A Oy ei ole ottanut tarkemmin kantaa esimerkiksi siihen, miksei arvioinnissa ole otettu huomioon niitä vikoja, joita traktorissa on kerrottu olleen tai miksi traktoria ei ole koeajettu. Kun otetaan huomioon nämä seikat sekä se, että arvioija on tiennyt, ettei kyseiselle traktorille ole tehty korjauskustannusarviointia ja että tehty hinta-arviointi on ollut yli kaksi kertaa todellista arvoa suurempi, lautakunta katsoo jääneen näyttämättä, että arviointi on toteutettu huolellisesti ja ammattitaitoisesti ja että arvioija olisi ottanut huomioon kuluttajan edun.

Tämän vuoksi lautakunta suosittaa, että A Suomi Oy palauttaa kuluttajalle palvelusta perityn hinnan eli 150 euroa.

Päätös oli yksimielinen.

Julkaistu 1.11.2022