MOBIILILAAJAKAISTALIITTYMÄN JA NETTITIKUN KYTKYKAUPPA. VIESTINTÄMARKKINALAKI. MÄÄRÄAIKAINEN SOPIMUS. IRTISANOMINEN. WINDOWS 8 -KÄYTTÖJÄRJESTELMÄ.
AV teki 8.2.2013 TSF Oyj:n kanssa 24 kuukauden määräaikaisen sopimuksen Liikkuva Laajakaista -liittymästä ja siihen liittyvästä Huawei E3131 -nettitikusta yhteishintaan 10,89 e / kk. AV ei saanut nettitikkua toiminaan 6.5.2013 ostamassaan uudessa tietokoneessa. AV:n vanhassa koneessa nettitikku oli toiminut.
Vaatimukset AV vaatii TSF Oyj:ltä laajakaistaliittymäsopimuksen irtisanomisesta maksamaansa 216,20 euroa korkoineen takaisin sekä matka-, puhelin- ja kopiointikustannuksista 50 euroa. Hän vaatii myös matkapuhelinliittymän lopettamista. AV haluaa, että 8.2.2013 tehty sopimus puretaan myös puhelinliittymän osalta irrallisena ja kalliina.
AV:n vanha kannettava tietokone vioittui ja hän hankki 6.5.2013 uuden koneen, jossa oli Windows 8 -käyttöjärjestelmä. Koska AV ei saanut sitä toimimaan, hän meni kysymään neuvoa Soneran asiakaspalvelupisteeseen. Hänelle ilmoitettiin, että siellä ei huolleta tietokoneita, ja todettiin, että uudessa koneessa oli vikaa. Vasta kolmannella kerralla asiakaspalvelija myönsi, ettei nettitikku toiminut. Mitään ei tarjottu tilalle, koska silloin olisi jouduttu tekemään uusi sopimus. Nettitikku olisi pitänyt vaihtaa 4 G:n tikkuun. AV kokeili 4 G -tikkua parin päivän ajan eikä ollut tyytyväinen käyttöön eikä sen huomattavasti kalliimpaan hintaan.
Koska hän työnsä puolesta tarvitsi nettiä päivittäin, hän otti käyttöön DNA:n tikun. AV oli 20.5.2014 puhelimitse yhteydessä asiakaspalveluun. Vasta tällöin hänelle kerrottiin irtisanomisesta aiheutuvien kulujen suuruus ja luvattiin toimiva tikku ilmaiseksi. AV ei suostunut vastaanottamaan tikkua vaan irtisanoi sopimuksen.
AV syyttää TSF Oyj:tä suoranaisesta valehtelusta ja salaamisesta. Se on kaiken aikaan tiennyt, mistä tikusta on ollut kysymys. E3131-nettitikku ei toimi Windows 8 -käyttöjärjestelmän kanssa.
Vastaus TSF Oyj kiistää vaatimukset.
Määräaikainen sopimus on sisältänyt Liikkuva Netti -liittymän, Huawei E3131 -laitteen, Täysnetti-palvelun ja Kokonaisturva-palvelun yhteishintaan 10,89 e / kk.
Määräaikaisen sopimuksen irtisanomisesta kesken sopimuskauden TSF Oyj laskuttaa 100 euron irtisanomismaksun sekä sopimukseen kuuluvan laitteen loppusopimuskauden laitemaksut ostohetken suositushinnan mukaisesti vähennettynä jo maksetuilla laitemaksuilla.
Asiakas on ollut yhteydessä asiakaspalveluun 20.5.2013. Asiakkaan pyynnöstä määräaikainen sopimus liittymästä on purettu. Ennen liittymän irtisanomista on kerrottu, että irtisanomiskustannukset tekevät yhteensä 195,87 euroa. Keskustelu on tarkistettu puhelutallenteelta, josta käy yksiselitteisesti ilmi, että asiakas haluaa irtisanoa liittymän kustannuksista huolimatta. Sopimus on irtisanottu asiakkaan toiveen mukaisesti.
Asiakas on kertonut ostaneensa uuden tietokoneen 6.5.2013 eli sen jälkeen, kun hän on tehnyt määräaikaisen sopimuksen Huawei E3131 -nettitikusta. Selvityksen perusteella Huawei E3131 -nettitikku ei ole ollut yhteensopiva Windows 8 -käyttöjärjestelmän kanssa.
Asiakaspalvelu on yrittänyt auttaa asiassa kaikin tavoin. Asiakkaalle on tarjottu ilmaista nettitikkua aiemman nettitikun tilalle, mutta asiakas on siitä huolimatta halunnut irtisanoa liittymän.
Soneran palveluiden yleiset toimitusehdot kuluttaja-asiakkaalle kohdan 3.3. mukaisesti asiakas vastaa itse laitteista ja ohjelmistoistaan. Sonera ei ole vastuussa tuotteiden yhteensopivuudesta asiakkaan omistamien laitteiden kanssa. Toimimattomuus johtuu asiakkaan vastuulla olevasta seikasta.
Ratkaisu Valitus koskee laajakaistaliittymän yhteydessä myytyä nettitikkua (3G-modeemia).
Modeemi on verkkosovitin, jonka avulla saadaan tietoliikenneyhteys muuntamalla tietokoneen digitaalinen signaali datasiirtoon sopivaan muotoon ja takaisin. Verkkosovitin on laite tai laitteen osa, joka muodostaa yhteyden päätelaitteesta tietoliikenneverkkoon. Mokkula ja nettitikku ovat 3G-modeemeja, joiden avulla saadaan tietoliikenneyhteys 3G-verkon välityksellä.
Kuluttajariitalautakunta on aikaisemmassa ratkaisukäytännössään katsonut, että laajakaistaliittymän yhteydessä myyty modeemi liittyy kiinteästi viestintäpalveluun eikä sillä ole itsenäistä käyttöarvoa ilman viestintäpalvelua. Koska sopimuksen tarkoituksena on ollut viestintäpalvelun käyttäminen, liittymästä ja modeemista tehtyä sopimusta tulee arvioida palvelusopimuksia koskevien säännösten perusteella. Jos kaupan kohteena on pelkästään liittymä ja modeemi, sovellettavaksi tulevat siten viestintämarkkinalain säännökset.
Lautakunta on myös ratkaisukäytännössään katsonut, että 3G-puhelimia koskevassa kytkykaupassa päätelaitteen kauppa ja matkapuhelinpalvelua koskeva sopimus muodostavat sopimuskokonaisuuden ja että tätä sopimusta on arvioitava lähtökohtaisesti tavaran kauppaa koskevien säännösten perusteella, koska matkapuhelimen hankkimisella on sopimuksessa pääasiallinen merkitys. Vastaavasti myös kannettavan tietokoneen sekä internetyhteyden ja siihen liittyvän usb-modeemin kytkykaupasta tehtyä sopimusta tulee arvioida tavaran kauppaa koskevien säännösten perusteella.
Tässä tapauksessa laajakaistasopimuksen yhteydessä ei ole kuitenkaan myyty kytkykaupalla kannettavaa tietokonetta tai matkapuhelinta, vaan nettitikku. Koska viestintäpalvelun käyttämisellä on sopimuksessa pääasiallinen merkitys, sovelletaan koko sopimukseen viestintämarkkinalakia.
Viestintämarkkinalain 7 luvun 70 §:n 4 momentin mukaan kuluttajalla on oikeus irtisanoa määräaikainen sopimus päättyväksi kahden viikon kuluttua irtisanomisesta, jos hän suorittaa käyttämättä jäävään sopimusaikaan kohdistuneet maksut sekä tällaisen tilanteen varalta mahdollisesti sovitut muut maksut.
Viestintämarkkinalain 7 luvun 70 a §:n 4 momentin mukaan kuluttajalla on sopimuksen määräaikaisuudesta huolimatta oikeus irtisanoa sopimus päättymään kahden viikon kuluttua irtisanomisesta, jos kuluttaja on joutunut maksuvaikeuksiin sairauden, työttömyyden tai vastaavan hänestä riippumattoman syyn takia taikka jos sopimuksen pitäminen voimassa on muun erityisen syyn takia hänen kannaltaan kohtuutonta. Teleyritys ei saa periä kuluttajalta viestintäpalvelusopimuksen käyttämättä jäävään sopimusaikaan kohdistuvia maksuja. Teleyrityksellä on kuitenkin oikeus saada kytkykaupan yhteydessä luovutettu päätelaite takaisin.
Viestintämarkkinalain 67 d §:n mukaan viestintäpalvelun toimituksessa on virhe, jos viestintäpalvelun laatu ei vastaa sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Jollei toisin ole sovittu, viestintäpalvelun toimitus on virheellinen muun muassa, jos viestintäpalvelun toimitus on muusta kuin 72 §:ssä tarkoitetusta syystä (rakennus- ja kunnossapitotöiden vuoksi) yhtäjaksoisesti tai toistuvasti keskeytynyt, eikä keskeytystä voida pitää keskeytyksen syy ja olosuhteet huomioon ottaen vähäisenä.
Viestintäpalvelusopimuksen purkaminen edellyttää viestintämarkkinalain 67 h §:n mukaan sitä, että virhe on olennainen. Lain 67 e §:stä ilmenee, että teleyritykselle on tarjottava mahdollisuus virheen korjaamiseen.
AV:n nettitikku on toiminut AV:llä sopimuksentekohetkellä 8.2.2013 olleen tietokoneen kanssa. Koska AV:lle on myyty oikeanlainen nettitikku, jonka avulla on saatu tietoliikenneyhteys muodostettua vanhan laitteen kanssa, palveluksessa ei ole ollut tältä osin virhettä.
AV on sopimuksenteon jälkeen hankkinut uuden laitteen, jonka kanssa nettitikku ei ole toiminut. TSF Oyj on myöntänyt, että AV:n nettitikku ei ole jostain syystä ollut yhteensopiva AV:n uuden laitteen kanssa.
TSF Oyj on vedonnut siihen, että se ei ole sopimusehtojen mukaan vastuussa kuluttajan laitehankinnoista. Soneran palveluiden yleiset toimitusehdot kuluttaja-asiakkaalle kohdan 3.3. mukaan asiakas vastaa itse laitteiden ja ohjelmistojen hankinnasta ja asennuksesta.
TSF Oyj on kuitenkin tarjoutunut toimittamaan uuteen laitteeseen sopivan nettitikun. AV on ensin kokeillut 4 G -tikkua parin päivän ajan. AV:n palautettua 4 G -tikun hänelle on tarjottu veloituksetta vielä toista tikkua 20.5.2014. AV ei ole tätäkään tarjottua nettitikkua hyväksynyt.
Lautakunta toteaa, että suurin osa markkinoilla olevista nettitikuista tukee Windows 8 -käyttöjärjestelmää. Lautakunta ei pidä uskottavana AV:n väitettä siitä, että TSF Oyj:n valikoimasta ei olisi löytynyt uuteen laitteeseen ja Windows 8 -käyttöjärjestelmään sopivaa nettitikkua, jonka avulla palvelu olisi saatu toimimaan laitteessa.
Ongelma on havaittu 6.5.2013 ja sen syytä on yritetty TSF Oyj:n toimesta asianmukaisesti selvittää ja korjata 20.5.2014 asti, jolloin AV on irtisanonut sopimuksen.
AV on tästä huolimatta irtisanonut sopimuksen tietoisena siitä aiheutuvista kustannuksista. Lautakunta katsoo, että AVllä ei ole ollut laissa tarkoitettua erityistä syytä irtisanoa määräaikaista sopimusta. Kun hän on kuitenkin näin tehnyt, hän on velvollinen maksamaan käyttämättä jääneeseen sopimusaikaan kohdistuneet maksut sekä sopimusehtojen mukaisen irtisanomiskorvauksen.
Kuluttajariitalautakunta ei suosita asiassa hyvitystä.
Päätös oli yksimielinen.
Julkaistu 20.9.2016