Chuck Berry -konserttilipuista puolet palautusta
Konsertin järjestäjä ja lippujen välittäjä kiistivät vastuun konsertin onnistumisesta.
Konsertti on kulutushyödykkeenä poikkeuksellinen. Sen sisältö ja laatu voi vaihdella paljon. Konsertin on kuitenkin vastattava sovittua. Lipunostaneen subjektiivinen kokemus ei luonnollisesti riitä hyvitysperusteeksi. Toisaalta laadullinen, objektiivisesti arvioitavissa oleva poikkeama konsertissa ei voi olla miten suuri tahansa. Laadullinen poikkeama ei voi olla niin suuri että konsertti sen vuoksi muuttaa luonnettaan siitä, mitä kuluttajalla on ollut lippuja ostaessaan perusteltua aihetta olettaa, lautakunta perusteli täysistuntoratkaisussaan.
Artistin sairaana esiintyminen voi olla sopimusoikeudellisesti katsottuna virhe, joka oikeuttaa hyvitykseen. Artisti oli tässä tapauksessa ollut lavalla varsin epävarma ja selvästi sairas ja hauras.
Kuluttajariitalautakunta suositti konsertin järjestäjää palauttamaan pariskunnalle puolet lippujen hinnasta. Konsertti ei ollut laadultaan niin puutteellinen että pariskunnalla olisi oikeus sopimuksen purkamiseen eli lippujen koko hinnan palauttamiseen ja vahingonkorvaukseen. Artisti kuitenkin kykeni esiintymään ja konsertissa esiintyi muitakin artisteja, lautakunta totesi.
Kuluttajariitalautakunnan mukaan konsertin järjestäjä on lipunostajiin nähden vastuullinen sopimuskumppani. Lipunostajien ja artistin välillä ei ole sopimussuhdetta. Lippujen välittäjä puolestaan vastaa vain omasta työstään välittäjänä.
Konsertin järjestäjä vetosi nettisivujensa esityksen sisältöä ja taiteellista toteutusta koskevaan vastuunrajoitukseen. Yritys ei kuitenkaan näyttänyt, että tämä tieto olisi annettu esimerkiksi lippuvälittäjän kautta lipun ostaneille.
Julkaistu 3.7.2015