Myös konsertti on kulutushyödyke

Konsertti- ja muiden ajanvietepalvelujen on vastattava sovittua. Jos kuluttajalta jää saamatta jokin osa luvatusta, hänellä on oikeus hyvitykseen. Kuluttajariitalautakuntaan saapuvat valitukset aiheutuvat useimmiten siitä, että konsertti tai muu tilaisuus on peruutettu, mutta järjestäjä ei ole palauttanut rahoja. Valituksia aiheuttavat myös luvattua huonompi näkyvyys tai jonkin esiintyjän jääminen konsertista pois. Myös konsertti- ja ajanvietepalvelut ovat kulutushyödykkeitä, joita koskevat samat kuluttajansuojasäännöt kuin palveluja yleensäkin.


Kuluttajariitalautakunta on äskettäin antanut ratkaisun, missä kuluttajalle Madonnan konserttiin myydyt liput eivät vastanneet sovittua. Kuluttaja oli ostanut neljä VIP-lippua. Ne oikeuttivat pääsyyn erilliselle VIP-alueelle ja B-katsomoon sekä vapaaseen kulkuun näiden kahden alueen välillä konsertin ajan. Yhden lipun hinta oli lähes 400 euroa. Konsertin alettua kuluttaja ei ollutkaan päässyt enää VIP-alueelta B-katsomoon vaan ainoastaan C-katsomoon ja hän ei kertomansa mukaan nähnyt esiintyjää lainkaan.

Konsertin järjestäjä myönsi virheen ja tarjosi hyvityksenä 108 euroa lippua kohden. Myös lautakunta totesi, että kuluttajan ja hänen seurueensa käytettävissä ollut katsomoalue ei vastannut sitä, mihin he olivat ostaneet liput. Konsertin järjestäjän suorituksessa oli siten virhe. Virheen perusteella kuluttajalla oli oikeus hinnanalennukseen.

Lautakunta totesi, että oli erittäin vaikea arvioida, miten konsertin näkyvyys ja kuuluvuus olivat eronneet B- ja C-katsomoiden välillä. B-sektorin katsomot olivat lähempänä kuin C-sektorin katsomot, mutta lippujen hinnan ero oli vain 10 euroa, mikä viittasi siihen, ettei ero ollut suuri. Koska kuluttaja oli saanut suurimman osan suorituksesta, lautakunta piti tarjottua 108 euron hyvitystä lippua kohden tässä tapauksessa riittävänä.

Konsertit ovat tyypillisesti palveluja, jotka ovat herkkiä peruutuksille ja muutoksille. Pelkästään se, että järjestäjä varaa oikeuden muutoksiin, ei vapauta häntä vastuusta. Konserttilippujen ostaminen luottokortilla tuo kuluttajalle lisäturvaa sen vuoksi, että silloin myös luottoyhtiö on korvausvastuussa virheestä kuluttajalle. Sen sijaan liput välittävä yritys ei vastaa konsertista, esimerkiksi sen peruuttamisesta aiheutuneista menetyksistä, ellei sen omassa välityssuorituksessa ole huolimattomuutta.

Julkaistu 21.6.2010