Kuluttajavalitukset vähenivät
Kuluttajariitalautakuntaan (KRIL) saapui vuonna 2009 selvästi vähemmän valituksia (4 190) kuin edellisenä vuonna (4 550). Valitusten määrä laski vuoden 2007 tasolle ollen kuitenkin edelleen korkea verrattuna kuluneen vuosikymmenen alkuun, jolloin valituksia saapui vuosittain n. 3 500. Valitusten väheneminen (-8 %) viime vuonna johtui todennäköisesti talouden laskusuhdanteesta. Vaikka valitusten määrä on pitkällä aika välillä ollut jatkuvassa nousussa, sen kehitys on seurannut myös taloudellisia suhdanteita. Lasku ei näin ollen ole pysyvä ilmiö. Suurin prosentuaalinen lasku kohdistui valmismatkoihin (-50 %), jotka eivät enää yltäneet enää edes kymmenen suurimman valitusryhmän listalle. Puhelinpalveluissakin oli huomattavaa laskua (-40 %). Autojen kaupassa uusien autojen valitukset olivat laskussa (-30 %), mutta käytettyjen autojen valitukset lisääntyivät (+ 5 %), mikä selittynee kauppojen määrillä. Autojen korjausvalitukset vähenivät (-25 %). Suurin valitusten määrän kasvu kohdistui asuntokauppaan ja kiinteistönvälitykseen (+ 18 %). Huoneenvuokra- ja asumisoikeusasioissa oli myös selvää kasvua (+ 30 %), mikä kielii siitä, että vuokralaiset ovat löytäneet kuluttajariitalautakunnan oikeustienä. Samoin lento- ym. kuljetuksiin kohdistuvat valitukset lisääntyivät (+13 %).
Kymmenen suurinta valitusryhmää aloittain (10) tarkkuudella vuonna 2009.
Saapuneet 2009/kpl (ja muutos vuoteen 2008/kpl)
1. Asuntokauppa ja kiinteistönvälitys 587 (+110)
2. Rakentaminen ja remontit 499 (-55)
3. Autokauppa (uudet ja käytetyt autot) 478 (-11)
4. Kodinkoneet (myös kodin elektroniikka ja tietokoneet) 392 (-27)
5. Vakuutukset 263 (+7)
6. Puhelinpalvelut 259 (-107)
7. Autojen korjaus 163 (-43)
8. Huoneenvuokra- ja asumisoikeusasiat 155 (+47)
9. Lento-, juna- ym. kuljetukset 140 (+19)
10. Tietoliikenne 104 (-17)
Julkaistu 12.1.2010