Vahingonkorvausvaatimus uuden auton toimituksen viivästymisestä

Asiaselostus

Kuluttaja tilasi 11.12.2021 myyjältä uuden Skoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV henkilöauton 43 500 eurolla. Lisäksi osapuolet tekivät 20.12.2021 vuokrasopimuksen Toyota Corolla henkilöautosta (vuokra-auto) tilatun auton arvioidulle toimitusajalle. Kuukausivuokran määräksi osapuolet sopivat 349 euroa, vuokra-ajaksi 10 kuukautta ja sopimusajan kilometrimääräksi 10 000.

Auton arvioitu toimitusaika oli tilaushetkellä 9-10 kuukautta eli tämän arvion mukaan auto olisi tullut toimittaa viimeistään 11.10.2022. Auto toimitettiin 22.11.2023. Toimitus viivästyi hieman yli 13 kuukautta.

Lautakunnan ratkaisu

Kuluttajariitalautakunta suosittaa, että myyjä suorittaa kuluttajalle vahingonkorvauksena 3 310,88 euroa ja maksaa summalle viivästyskorkoa 20.1.2024 lukien.

Hakijan vaatimukset perusteluineen

Kuluttaja vaatii vahingonkorvauksena myyjältä yhteensä 3 310,88 euroa lisättynä 11 prosentin viivästyskorolla 22.11.2023 alkaen. Vaatimus koostuu:

4 571,90 euroa vuokrakuluista ajanjaksolta 19.10.2022–22.11.2023,

854,26 euroa polttoainekuluista, joiden kuluttaja katsoo ylittävän ne kustannukset, jotka kuluttajalle olisi auton käyttövoimasta uuden auton osalta aiheutunut ajanjaksolta 19.10.2022–22.11.2023 sekä

196,29 euroa vakuutusmaksuista, joiden kuluttaja katsoo ylittävän ne kustannukset, jotka kuluttajalle olisi uuden auton osalta aiheutunut ajanjaksolta 19.10.2022–22.11.2023

Edellä listatuista kustannuksista kuluttaja on vähentänyt 1 311,57 euroa saamastaan vuokra-auton käyttöhyödystä ajanjaksolta 19.10.2022–22.11.2023 sekä myyjältä saadun 1 000 euron hyvityksen.

Kaupan ehtona kuluttaja on esittänyt, että kokonaiskustannukset pysyvät tarjouksessa ilmoitetussa eikä lisäkuluja, kuten huolto- tai rengaskuluja, tule. Myyjä on antanut tästä suullisen lupauksen. Sovitun toimitusajan umpeuduttua lokakuussa 2022, kuluttaja on tiedustellut tilannetta ja saanut uuden arvion vuoden vaihteesta. Vuokrasopimuksen ylityksestä on luvattu huolehtia, mutta viivästyksistä ei ole tiedotettu oma-aloitteisesti eikä sen syitä ole yksilöity. Kuluttaja on harkinnut kaupan purkua toukokuussa 2023, mutta korvausta taloudellisista menetyksistä ei ollut luvattu, eikä vastaavaa autoa olisi saanut samalla hinnalla inflaation vuoksi.

Kuluttaja on reklamoinut auton toimitusviivästyksestä 30.11.2023. Myyjä on vedonnut ylivoimaiseen esteeseen ilman yksilöityjä syitä, vaikka viivästymisen selvittäminen ja tiedottaminen olisi ollut mahdollista.

Vuokrakulut

Kuluttaja vaatii vahingonkorvausta 4 571,90 euroa auton vuokrakuluista ajalta 19.10.2022–22.11.2023, koska myyjä on luvannut auton toimitusajaksi 9–10 kuukautta ja vuokra-autotarjous on laadittu tämän mukaisesti, mutta toimitus on viivästynyt ja myyjän suullisesti lupaama kulukatto on ylittynyt jo 19.10.2022. Kauppa ei olisi syntynyt ilman myyjän suullisesti antamaa kulukattolupausta koskien muun muassa sitä, ettei vuokrakulu saa ylittää sovittua. Vuokra-auto on ollut välttämätön, sillä kuluttajan aiempi auto oli lunastettu kolarin vuoksi. Myyjä on hyötynyt viivästyksestä taloudellisesti eikä ole korvannut aiheutunutta vahinkoa. Myyjä on laiminlyönyt velvollisuutensa antaa oikeaa ja ajankohtaista tietoa sekä varmistaa antamansa tiedon paikkansapitävyys.

Polttoainekulut

Kuluttaja vaatii vahingonkorvausta 854,26 euroa polttoainekulujen erotuksesta ajanjaksolta 19.10.2022-22.11.2023. Summan laskemiseen on käytetty Traficomin ajoneuvon WLTP I kulutustietoja, viivästysajalta toteutuneita kilometrejä sekä Autoalan Tiedotuskeskuksen julkaisemia polttoainehintoja. Korvausvaatimus on autojen kulutuksen erotus myöhästymisajalta kerrottuna 95 E10 bensiinin keskihinnalla, jota käytetään molemmissa autoissa. Tilatun auton myöhästymisen vuoksi kuluttaja on joutunut ajamaan enemmän kuluttavalla autolla, minkä vuoksi hänelle on kertynyt ajanjaksolta huomattavasti enemmän polttoainekuluja.

Vakuutusmaksujen erotus

Kuluttaja vaatii 196,29 euroa vahingonkorvausta vakuutusmaksujen erotuksesta ajanjaksolta 19.10.2022-22.11.2023. Vaatimus perustuu toimituksen viivästymisestä seuranneisiin suurempiin vakuutuskustannuksiin. Vuokra-auton vakuutuskustannukset ovat olleet korkeammat kuin tilatun auton vakuutuskustannukset. Laskelmassa on käytetty molemmista autoista vakuutuskauden 1.12.2022–30.11.2023 hintoja, jotka on kerrottu vastaamaan 13 kuukauden ja 3 päivän myöhästymisaikaa.

Vähennykset

Koska kuluttaja katsoo saaneensa vuokra-autosta käyttöhyötyä viivästysajalta 19.10.2022– 22.11.2023, kuluttaja on vähentänyt vaatimastaan korvaussummasta käyttöhyötynä 1 311,57 euroa sekä myyjän jo antaman 1 000 euron hyvityksen. Käyttöhyödyn laskennassa kuluttaja on käyttänyt vuokra-auton arvoa uutena (32 000 euroa), viivästysajan aikana vuokra-autolla ajettuja kilometrejä sekä vuokra-auton arvioitua elinkaarta (300 000 kilometriä). Vuokrasopimuksessa on ylikilometreistä eli 1 000 kilometriä/kuukausi ylittäviltä kilometreiltä asetettu katteelliseksi hinnaksi 0,17 euroa/kilometri. Kuluttajan laskema käyttöhyöty eli 0,1067 euroa/kilometri on linjassa yrityksen katteiden sekä arvonlisäveron sisältävän ylikilometreille asetetun hinnan kanssa.

Elinkeinonharjoittajan vastaus perusteluineen

Myyjä kiistää kuluttajan vaatimukset.

Auton toimituksessa tapahtunut viive on myyjästä riippumattomista syistä johtuva ja vallitsevassa tilanteessa kyseessä on ollut ylivoimainen este, joten myyjä ei ole korvausvelvollinen uuden auton toimituksen viivästymisestä. Myyjä ei ole saanut mitään tietoa toimituksen viivästymisen syistä. Myyjä on kertonut kuluttajalle tehtaan antamat uudet toimitusajat, kun kuluttaja on niitä tiedustellut.

Myyjä on antanut kuluttajalle mahdollisuuden kaupan purkuun. Kuluttaja on kuitenkin todennut tilatussa autossa olevan niin hyvät ehdot, ettei hänen ole kannattanut purkaa kauppaa. Kuluttaja on myös pitänyt myyjän tarjoaman erikoishintaisen vuokra-auton koko odotusajan. Alun perin sopimus on kattanut 10 kuukautta, 10 000 kilometriä, jonka jälkeen ylikilometreiltä on ollut veloitus 0,17 euroa/kilometri, jota myyjä ei kuitenkaan ole kuluttajalta veloittanut.

Kuluttajan mainitsemat vuokra-auton polttoainekulut ja vakuutukset eivät oikeuta korvauksiin, sillä ne olisivat samankaltaisina tulleet myös kuluttajan tilaamaan autoon.

Ratkaisun perustelut

Kysymyksenasettelu

Asiassa on kysymys siitä, onko myyjä velvollinen korvaamaan kuluttajalle viivästyksen vuoksi aiheutuneet vahingot. Asiassa on arvioitava ensiksi sitä, onko myyjä osoittanut viivästyksen johtuneen kuluttajansuojalaissa tarkoitetusta ylivoimaisesta esteestä. Mikäli näin ei katsota olevan, asiassa on arvioitava kuluttajalle aiheutuneiden vahinkojen luonnetta ja korvattavuutta sekä korvattavan vahingon määrää.

Viivästyksen syiden arviointi

Kuluttajansuojalain 5 luvun 10 §:n 1 momentin mukaan ostajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii myyjän viivästyksen vuoksi, jollei myyjä osoita, että viivästys johtuu hänen vaikutusmahdollisuuksiensa ulkopuolella olevasta esteestä, jota hänen ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon kaupantekohetkellä ja jonka seurauksia hän ei myöskään kohtuudella olisi voinut välttää eikä voittaa.

Sanotun lainkohdan 2 momentissa säädetään, että jos viivästys johtuu henkilöstä, jota myyjä on käyttänyt apunaan sopimuksen tai sen osan täyttämisessä, myyjä vapautuu vahingonkorvausvelvollisuudesta vain, mikäli myös mainittu henkilö olisi 1 momentin mukaan vapaa vastuusta. Sama on voimassa, jos viivästys johtuu myyjän tavarantoimittajasta tai muusta aiemmasta myyntiportaasta.

Myyjä on väittänyt viivästyksen johtuneen ylivoimaisesta esteestä. Myyjä ei ole kuitenkaan selostanut perusteita saati toimittanut näyttöä väitteensä tueksi. Näin ollen lautakunta katsoo, että myyjä ei ole osoittanut edellä viitatussa lainkohdassa tarkoitettua perustetta vahingonkorvausvelvollisuudestaan vapautumiselle.

Vahinkojen luonne ja korvattavuus

Kuluttaja on vaatinut korvausta viivästyksen aikana käyttämänsä auton vuokrakuluista ajalta 19.10.2022-22.11.2023. Lisäksi kuluttaja on vaatinut korvausta vuokra-auton polttoaine-kustannuksista 19.10.2022 eteenpäin siltä osin, kuin ne ovat kuluttajan laskelman mukaan ylittäneet kustannukset, jotka olisivat aiheutuneet uudella, käyttövoimakustannuksiltaan edullisemmalla autolla ajamisesta ja vuokra-auton vakuutusmaksuista 19.10.2022 eteenpäin siltä osin, kuin ne ovat kuluttajan laskelman mukaan ylittäneet uuden auton vakuutusmaksut.

Kuluttajansuojalain 5 luvun 10 §:n 3 momentissa säädetään, että ostajalle aiheutuvan välillisen vahingon myyjä on velvollinen korvaamaan vain, jos viivästys tai vahinko johtuu huolimattomuudesta hänen puolellaan. Välillisenä vahinkona pidetään: 1) tulon menetystä, joka ostajalle aiheutuu sopimusrikkomuksen tai siitä johtuvien toimenpiteiden vuoksi; 2) vahinkoa, joka johtuu muuhun sopimukseen perustuvasta velvoitteesta; ja 3) tavaran käyttöhyödyn olennaista menetystä, josta ei aiheudu suoranaista taloudellista vahinkoa, sekä muuta siihen rinnastettavaa haittaa, joka on olennainen.

Täysistuntopäätöksen D/5234/33/2023 perustelujen mukaisesti lautakunta toteaa, että siltä osin kun kyse on kuluttajan vaatimista 19.10.2022 jälkeen aiheutuneista polttoainekuluista ja vakuutusmaksuista, ovat ne luonteeltaan kuluttajansuojalain 5 luvun 10 §:n 1 momentin mukaisia välittömiä vahinkoja. Lautakunta katsoo myös, että riippumatta myyjän mahdollisesti myöntämästä niin sanotusta kulukatosta, 19.10.2022 jälkeen kuluttajan maksamat vuokra-auton vuokrat ovat kuluttajalle toimituksen viivästymisen johdosta aiheutunutta välitöntä vahinkoa.

Kuluttaja on vähentänyt korvausvaatimuksestaan myyjän jo antaman 1 000 euron hyvityksen lisäksi 1 311,57 euroa koskien vuokra-autosta saamaansa käyttöhyötyä. Kuluttajariita-lautakunta toteaa, että lain mukaan kuluttajalla on oikeus saada täysimääräinen korvaus hänelle aiheutuneesta vahingosta eikä saatua käyttöhyötyä vähennetä korvauksen määrästä. Lautakunta suosittaa, että myyjä maksaa kuluttajalle tämän vaatiman 3 310,88 euroa.

Kuluttaja on vaatinut viivästyskorkoa vahingonkorvaukselle. Korkolain 7 §:n mukaan vahingonkorvaukselle tai vastaavanlaiselle velalle, jonka määrän ja perusteen toteaminen edellyttää erityistä selvitystä, viivästyskorkoa on maksettava siitä lähtien, kun 30 päivää on kulunut päivästä, jona velkoja esitti vaatimuksensa sekä sellaisen korvauksen perustetta ja määrää koskevan selvityksen, jota häneltä kohtuudella voidaan vaatia ottaen huomioon myös velallisen mahdollisuudet hankkia selvitys.

Lautakunta katsoo myyjän saaneen tiedon kuluttajan korvausvaatimuksesta sitä koskevine selvityksineen viimeistään 20.12.2023 lautakunnan annettua myyjälle tiedoksi kuluttajan tekemän ratkaisupyynnön. Näin ollen viivästyskorkoa on suoritettava 20.1.2024 lukien.

Päätös oli yksimielinen.

Julkaistu 17.10.2025