Salibandymailan mahdollinen virhe
Asiaselostus
Kuluttaja osti syyskuussa 2021 ja maaliskuussa 2022 ruotsalaisen valmistajan valmistaman aikuisten Ultimate Light -salibandymailan. Mailan hinta 14.3.2022 oli 179 euroa. Kuluttajan antaman selvityksen mukaan kumpikin maila katkesi pelissä. Kuluttaja on saanut valmistajalta veloituksetta yhden mailan.
Asiassa on kyse mailan mahdollisesta virheestä ja kuluttajan oikeudesta hyvitykseen.
Lautakunnan ratkaisu
Kuluttajariitalautakunta suosittaa, että valmistaja purkaa kaupan alla kerrotulla tavalla.
Kuluttajan vaatimukset perusteluineen
Kuluttaja on vaatinut valmistajalta uutta mailaa tai hyvitystä kauppahinnasta. Vaatimus ei kohdistu myyjäliikkeeseen.
Kuluttaja on ostanut tyttärelleen kaksi Ultimate Light -mallista mailaa, syyskuussa 2021 ja maaliskuussa 2022. Ensimmäinen maila rikkoutui puolen vuoden käytön jälkeen maaliskuussa 2022, ja toinen maila samasta kohdasta (katkesi n. 2 cm lavan yläpuolelta) noin 40 käyttökerran jälkeen marraskuussa 2022.
Valmistaja ei heti voinut toimittaa ensimmäisellä kerralla korvaavaksi mailaksi samanmallista mailaa. Valmistaja tiedusteli kuluttajalta, haluaako hän halvemman mailan kahdella lavalla vai odottaako hän syksyllä tulevaa uutta mallia. Kuluttaja päätti odottaa mutta osti käyttöönsä samanlaisen vanhanmallisen mailan, joka katkesi kouluturnauksessa marraskuussa 2022. Kuluttaja on saanut syksyllä 2022 uudenmallisen mailan veloituksetta (perustui ensimmäiseen rikkoutuneeseen mailaan).
Mailan pitäisi olla aikuisille tarkoitettu paras kyseisen tuotemerkin malli, mutta se ei kestänyt nuorten tyttöjen pelissä, jossa painot ja voimat ovat pienemmät. Samassa joukkueessa neljällä henkilöllä on samanlainen maila rikkoutunut vastaavalla tavalla.
Kuluttaja on liittänyt ratkaisupyyntöönsä kirjeenvaihtoa valmistajan kanssa sekä ostokuitin.
Valmistajan vastaus perusteluineen
Valmistaja kiistää kuluttajan vaatimukset ja toteaa vastaavansa asiaan 28./29.1.2023 (jälkimmäinen maila).
Tuotetakuu kattaa materiaali- ja valmistusvirheet. Nämä tulevat lajin luonteen mukaisesti useimmiten esille jo suhteellisen lyhyen käytön aikana, kun varsi taipuu useita kertoja lyönneissä ja saa iskuja. Mahdollinen materiaali- tai valmistusvirhe olisi tullut ilme huomattavasti aiemmin. Kansainvälisen salibandyliiton sääntöjen mukaan mailan tulee katketa turvallisuussyistä tietystä voimasta.
Vastaavia reklamaatioita ei ole tullut muilta asiakkailta. Mailan hinta ei kerro mailan kestävyydestä vaan mailan teknisistä ominaisuuksista. Valmistajan edustaja on tarkastanut mailan.
Ratkaisun perustelut
Lautakunnan toimivalta ja sovellettava laki
Kuluttaja on kohdistanut vaatimuksensa Ruotsissa toimivaan valmistajaan. Selvityksen mukaan mailat on tuotu markkinoille Suomessa jälleenmyyjän kautta. Valmistaja on rekisteröity arvonlisäverovelvolliseksi ja työnantajarekisteriin Suomessa, ja osapuolten välinen viestien vaihto on tapahtunut suomeksi.
Lautakunta soveltaa kansainvälisluonteisissa asiassa lähtökohtaisesti samoja sovellettavaa lakia ja oikeuspaikkaa koskevia periaatteita kuin tuomioistuimet. Lautakunta katsoo, että esillä olevalla kaupalla ja siihen liittyvällä maahantuojan vastuulla on siinä määrin läheinen liittymä Suomeen, että lautakunta on toimivaltainen asiassa, johon sovelletaan Suomen lakia.
Virheellisyyden arviointi
Kun tavaran ostajana on kuluttaja ja myyjänä elinkeinonharjoittaja, mahdollinen virhe arvioidaan kuluttajansuojalain 5 luvun perusteella.
Sanotun luvun 12 §:n mukaan myyjän ostajalle toimittaman tavaran tulee olla sopimuksen mukainen. Tavaran tulee soveltua niihin käyttötarkoituksiin, joihin saman tyyppistä tavaraa yleensä käytetään ottaen huomioon soveltuva lainsäädäntö, tekniset standardit tai näiden puuttuessa alakohtaiset käytännesäännöt.
Sanotun luvun 15 §:n 3 momentin mukaan virheen oletetaan olleen olemassa tavaran luovutushetkellä, jos se ilmenee yhden vuoden kuluessa tästä ajankohdasta, jollei toisin osoiteta tai oletus ole virheen taikka tavaran luonteen vastainen.
Sanotun luvun 19 §:n 1 momentin 3 kohdan ja 3 momentin mukaan ostaja saa vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkamista, jos myyjä on ilmoittanut tai olosuhteiden perusteella on ilmeistä, ettei myyjä oikaise virhettä kohtuullisessa ajassa. Tässä pykälässä säädettyä oikeutta purkaa kauppaa ei kuitenkaan ole, jos virhe on vähäinen.
Sanotun lain 31 §:n 1 momentin mukaan ostajalla on oikeus kohdistaa tavaran virheeseen perustuva, tämän luvun säännösten mukainen vaatimuksensa myös elinkeinonharjoittajaan, joka aikaisemmassa myyntiportaassa on luovuttanut tavaran jälleenmyyntiä varten. 2 momentin 3 kohdan mukaan ostajalla ei kuitenkaan ole 1 momentin mukaista oikeutta siltä osin kuin vaatimus koskee hinnanalennusta tai kauppahinnan palauttamista ja ylittää määrältään sen, mitä kyseisen elinkeinonharjoittajan oma sopijapuoli olisi voinut vaatia samalla perusteella, jos näiden välisen sopimuksen mahdollisia rajoittavia ehtoja ei oteta huomioon.
Asiakirjaselvityksen mukaan kuluttaja on ostanut riidan kohteena olevan mailan 14.3.2022. Sen valmistaja on toiminut lautakunnan käsityksen mukaan edellisenä myyntiportaana kuluttajansuojalain 5 luvun 31 §:n tarkoittamalla tavalla. Kuluttajan antaman selvityksen mukaan mailalla on pelattu 19.32022 kaksi peliä ja 14.5.2022 neljä 25 minuutin peliä. Tämän jälkeen on ollut kaksi harjoituskertaa viikossa, kesän ajan kerran viikossa ja kolmen viikon tauko. Syksyllä on pelattu 2–3 harjoituskertaa viikossa elokuun puolesta välistä syyskuun alkuun. Kuluttajan arvion mukaan mailalla on pelattu noin 40 kertaa.
Kuluttajansuojalain 5 luvun 15 §:n mukaan mailan oletetaan olleen virheellinen jo luovutuksen aikaan, kun vika on ilmennyt vuoden kuluessa kaupasta, ellei ole olemassa perusteita arvioida asiaa toisin. Kuluttajan antamien tietojen mukaan mailat, myös riidan kohteena oleva maila, olivat katkenneet noin kaksi senttimetriä lavan yläpuolelta. Muuta tarkkaa selvitystä tästä seikasta ei ole toimitettu. Valmistaja ei ole osoittanut, että kuluttaja olisi käyttänyt mailaa väärin, ohjeiden ja tavanomaisen käytön vastaisesti. Valmistajan mukaan mailan tulee rikkoutua turvallisuuden takia tietyissä tilanteissa, mutta näyttöä ei ole tällaisesta tilanteesta. Lautakunta katsoo muun näytön puuttuessa, että maila on ollut virheellinen, koska sen kestävyys on ollut riittämätön.
Kuluttaja on vaatinut kaupan purkamista, koska maila on tullut käyttökelvottomaksi. Kuluttajariitalautakunnan arvion mukaan mailan virhe on vähäistä suurempi, eikä myyjä ole myöskään oikaissut virhettä kohtuullisessa ajassa. Lautakunta katsoo, että kuluttajalla on oikeus purkaa tekemänsä kauppa, jolloin myyjän tulee palauttaa kauppahinta ja maksaa palautettavalle summalle tuottokorkoa, jonka määrä on 0 % 31.12.2022 saakka, 2,5 % 1.1.-30.6.2023, 4 % 1.7.-31.12.2023, 4,50 % 1.1.2024-31.12.2024 ja 3,50 % 1.1.2025 alkaen.
Lautakunta toteaa, että kuluttajalle on syntynyt mailasta käyttöhyötyä, josta hänen on maksettava myyjäliikkeelle kohtuulliseksi katsottava korvaus. Lautakunnan arvioiman käyttöhyödyn määrä on noin 1/3 mailan hinnasta, kun mailan käyttömäärä otetaan huomioon, jolloin myyjän tulee palauttaa kuluttajalle 120 euroa.
Päätös oli yksimielinen.
Julkaistu 12.5.2025