Junamatka. Palvelumaksu. Yksinkertainen menettely.

Asiassa on riitaa junassa ostettuun lippuun lisätystä viiden euron lisämaksusta.

VAATIMUKSET

Kuluttaja (jäljempänä K)vaatii elinkeinonharjoittajaa (EH) palauttamaan lipun hintaan lisätyt viisi euroa sekä korvaamaan 15 euroa laatimistaan reklamaatiokirjeistä. Yhteensä hänen vaatimuksensa on 20 euroa.

K matkusti junalla 19.10.2011. Hän yritti ostaa lipun juna-asemalta, mutta lipunmyynti oli ruuhkautunut. Kaksikymmentä minuuttia jonotettuaan K:n oli pakko nousta junaan ja ostaa lippu konduktööriltä. Viiden euron lisämaksua junasta ostettuun lippuun hän pitää kohtuuttomana, koska EH ei pystynyt myymään hänelle lippua etukäteen. EH:n automaatit eivät toimi seteleillä, joten EH:n näkemys on, että pankkikortin puuttuminen on peruste lisämaksulle. Miten lipun voi ostaa ennen lähtöpäivää verkkokaupasta, asiakaspalvelusta tai muilta jälleenmyyjiltä, kun EH:n lipunmyyntikään ei pystynyt myymään paluumatkan lippua samalle päivälle, kun ei ollut tietoa, mihin junaan ehtii?

VASTAUS

EH kiistää valittajan vaatimukset.

EH suosittelee matkustajia hankkimaan junalipun hyvissä ajoin ennen lähtöä. Lipun voi ostaa etukäteen EH:n verkkokaupasta, palveluasemien lipunmyyntipisteistä, lippuautomaateista, EH:n asiakaspalvelusta sekä matkatoimistoista ja muilta jälleenmyyjiltä. Puhelimitse varatun lipun voi lunastaa myös

R-kioskilta. Mikäli lippu ostetaan vasta junassa, konduktööri perii 5 euron palvelumaksun huolimatta siitä, onko lähtöasemalla ollut lipunmyyntiä vai ei.

RATKAISU

K joutui ostamaan junalipun junan konduktööriltä, koska ei ruuhkasta johtuen ehtinyt asioida aseman lipunmyyntipisteellä ennen junan lähtöä. K:n kertoman mukaan hän odotti vuoroaan kaksikymmentä minuuttia. Junassa myytyyn lippuun lisättiin viiden euron lisämaksu.

EH tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden ostaa junalippunsa useita eri ostokanavia käyttäen. Lautakunta katsoo, että kuluttajan on varauduttava siihen, että juna-asemien lipunmyynnissä saattaa olla ruuhkaa ennen junan lähtöä. Ruuhkien vuoksi lipunmyyntitiskille voi joutua jonottamaan pitkänkin ajan, etenkin jos kyseessä on kiireinen ajankohta. Lautakunta toteaa, että EH:lla on oikeus veloittaa junalipusta eri hinta riippuen ostotavasta, eikä viiden euron lisämaksua lipunhintaan voida pitää ilmeisen kohtuuttomana. Lautakunta ei pidä kohtuuttomana myöskään sitä, ettei lippuautomaatilla voi maksaa muuten kuin maksukortilla, sillä kuluttajalla on mahdollisuus ostaa lippu myös esimerkiksi lipunmyyntitiskiltä.

K:n vaatimien reklamaatiokulujen osalta lautakunta toteaa, että kuluttajariitalautakunnasta annetun lain 19 §:n mukaan asianosaiset vastaavat itse omista kustannuksistaan liittyen asian selvittelemiseen ja käsittelemiseen lautakunnassa.

Edellä mainituin perustein kuluttajariitalautakunta ei suosita asiassa hyvitystä.

Julkaistu 18.3.2013