Lennolla rikkoontuneet lastenrattaat. Korvauksen määrän laskeminen.

Asiassa on kyse lennolla rikkoontuneiden lastenrattaiden korvausperusteen laskemisesta.

VAATIMUKSET

Matkustaja vaatii lentoyhtiöltä hyvityksenä rikkoontuneista lastenrattaista 454,30 euroa vähennettynä jo hyvitetyllä

349,30 eurolla. Korvausvaatimuksen määrä on siten 105 euroa.

Lastenrattaat rikkoontuivat korjauskelvottomiksi lennolla. Lentoyhtiö on tehnyt korvauspäätöksen rikkoontuneiden lastenrattaiden korvaamisesta uusilla rattailla. Rikkoontuneiden lastenrattaiden ostovuosi oli 2006 ja hankintahinta 649 euroa. Vastaavien lastenrattaiden hinta 26.6.2009 oli 699 euroa, josta vähennettiin 200 euron alennus, eli hinnaksi jäi 499 euroa.

Lentoyhtiö on korvauspäätöksessään tehnyt sinänsä hyväksyttävän ikävähennyksen 10 % ikävuodelta. Vähennys on kuitenkin tehty uusien lastenrattaiden hankintahinnasta 499 euroa, joka oli alennettu hinta. Näin korvattavaksi summaksi tulee 349,30 euroa.

Matkustajalle kertyi vahinkoa ikävähennyksen laskentatavasta johtuen 149,70 euroa ja kolme vuotta vanhojen lastenrattaiden arvon alennuksesta 150 eli yhteensä 299,70 euroa. Matkustaja on pyytänyt tuloksetta lentoyhtiötä muuttamaan korvauspäätöstä niin, että ikävähennys lasketaan rikkoontuneiden lastenrattaiden hankintahinnasta 649 euroa.

VASTAUS

Lentoyhtiö kiistää vaatimukset.

Matkustajan omistamat lastenrattaat rikkoontuivat lennolla. Hänelle on korvattu uusista vastaavista lastenrattaista matkaehtojen mukaisesti.

Lentoyhtiön matkaehtojen mukaisesti rikkoontuneiden rattaiden ikä vaikuttaa uusista rattaista korvattavaan summaan. Korvattavasta summasta suoritetaan 10 prosentin ikävähennys rikkoontuneiden lastenrattaiden jokaisesta ikävuodesta. Lentoyhtiö pitää ikävähennyksen laskentatapaa kohtuullisena ottaen huomioon tavaran käyttötarkoituksen. Tavarasta ei voida korvata täyttä hankintahintaa usean vuoden kulutuksen jälkeen, koska sen arvo laskee suhteessa käyttöikään.

Rikkoontuneiden lastenrattaiden korvausperusteena on uusien rattaiden ostokuitti. Korvausta ei voida suorittaa rikkoontuneiden rattaiden hankintahinnasta. Korvauksen suorittamiseen tarvitaan näyttö siitä, että matkustaja on ostanut uudet vastaavat rattaat rikkoontuneiden tilalle. Näin korvaus voidaan suorittaa uusien rattaiden ostokuittia vastaan.

Matkustaja on ostanut uudet lastenrattaat alennusmyynnistä ja vaatii korvausta rattaiden alkuperäisestä hinnasta ennen alennusta. Lentoyhtiö korvaa lastenrattaat sen mukaan, mitä asiakas on maksanut, ei sen mukaan mitä hän ei ole maksanut, huomioiden ikävähennyksen.

Matkustaja on myös hyväksynyt häntä ja lentoyhtiötä sitovat matkaehdot matkaa varatessaan. Ehtojen mukaan korvaus suoritetaan uutta ostokuittia vastaan ja korvaushakemus on lähetettävä lentoyhtiölle 3 kuukauden sisällä vahingosta. Edelleen ehtojen mukaan ikävähennys on 10 % vuodelta.

RATKAISU

Asiassa annetun selvityksen perusteella on riidatonta, että matkustajan omistamat lastenrattaat ovat rikkoontuneet kuljetuksessa lentoyhtiön lennolla. Edelleen riidatonta on, että rikkoontuneiden lastenrattaiden ostovuosi oli 2006 ja hankintahinta 649 euroa, ja että vastaavien lastenrattaiden hinta 26.6.2009 oli 699 euroa, josta vähennettiin 200 euron alennus, eli hinnaksi jäi 499 euroa.

Eräiden kansainvälistä ilmakuljetusta koskevien sääntöjen yhtenäistämisestä tehdyn sopimuksen (Montrealin sopimus)

18 artiklan mukaan rahdinkuljettaja on vastuussa tavaran tuhoutumisesta, katoamisesta tai vahingoittumisesta aiheutuneesta vahingosta ainoastaan sillä edellytyksellä, että vahingon aiheuttanut tapahtuma sattui ilmakuljetuksen aikana. Montrealin sopimuksen 22 artiklassa matkatavaran kuljetuksessa rahdinkuljettajan korvausvastuu matkatavaran tuhoutumisen, katoamisen, vahingoittumisen tai viivästyksen osalta on rajoitettu 1.000:een erityisnosto-oikeuteen matkustajaa kohden, joka vastaa noin 1.068 euroa.

Lentoyhtiö ei voi rajoittaa Montrealin sopimuksen mukaista matkatavaran vahingoittumisesta suoritettavan korvauksen määrää. Lentoyhtiö voi kuitenkin osapuolia sitovasti määrittää kuljetusehdoissaan, miten omaisuuden käypä arvo lasketaan, jos tällainen ehto ei vähennä Montrealin sopimuksen mukaista korvausvastuuta. Tällainen ehto tulee sisällyttää sopimusehtoihin tai muuhun materiaaliin, johon matkustaja voi tutustua ennen lentolipun ostamista.

Asiassa annetun selvityksen mukaan matkustaja on hyväksynyt lentoyhtiön matkaehdot matkaa varatessaan. Ehtojen mukaan korvaus suoritetaan uutta ostokuittia vastaan ja ikävähennys on 10 % vuodelta.

Kuluttajansuojalain 4 luvun 1 §:ssä on säädetty, että jos sopimuksen ehto on kuluttajan kannalta kohtuuton tai sen soveltaminen johtaisi kohtuuttomuuteen, ehtoa voidaan sovitella tai jättää se huomioon ottamatta. Kohtuuttomuutta arvioitaessa otetaan huomioon sopimuksen koko sisältö, osapuolten asema, sopimusta tehtäessä vallinneet olot ja, jollei kuluttajansuojalain 2 §:stä muuta johdu, olojen muuttuminen sekä muut seikat.

Lautakunta toteaa, että yleisten vahingonkorvausoikeudellisten periaatteiden mukaisesti vahingonkärsijä tulee palauttaa samaan asemaan kuin missä hän olisi ollut ilman vahinkoa. Jos ikävähennys laskettaisiin suuremmasta määrästä kuin uuden vastaavan tuotteen hankintahinnasta, vahingonkärsijä tulisi vahingon seurauksena parempaan asemaan kuin ilman vahinkoa.

Lautakunta katsoo, ettei ehto, jonka mukaan korvauksen määrä lasketaan uuden korvaavaan tuotteen hankintahinnasta, ja josta tehdään sanotun mukainen ikävähennys ole kohtuuton eikä sen soveltaminen johda tässä tapauksessa kohtuuttomuuteen.

Kuluttajariitalautakunta ei suosita asiassa hyvitystä.

Päätös oli yksimielinen.

Julkaistu 23.2.2011