Ladattava 44 matkan linja-auton sarjakortti. Kortin voimassaoloaika

K osti syksyllä 1998 E:lta ladattavan 44 matkan linja-auton sarjakortin. Hän latasi huhtikuussa 1999 korttiin 44 matkaa ja käytti niistä 14 matkaa. Kesäkuussa 2000 E yritti käyttää korttia ensimmäistä kertaa yli vuoteen, mutta hänelle ilmoitettiin, että kortti on vanhentunut. Erimielisyys koskee sitä, annettiinko E:lle riittävästi tietoa kortin voimassaoloajasta.

K vaatii E:aa hyvittämään 300 markkaa, koska linja-autokorttiin on ladattuna 30 matkaa, joiden arvo on 10 markkaa/matka. K vaatii aktivoimaan kortissa jäljellä olevat linja-automatkat.

K:lle ei ollut kerrottu ennen kesäkuuta 2000, että kortti on voimassa vuoden ostohetkestä lukien. E:n virkailijoiden mukaan voimassaolopäivä lukee kuitissa, mutta se ei K:n mielestä ole riittävää. K:n saadessa kuitin kauppa oli jo tehty, voimassaoloajasta olisi pitänyt kertoa tätä aiemmin. E ei voi olettaa, että kuitti säilyy asiakkaalla. Kuitin teksti voi olla lukukelvotonta jo puolen vuoden jälkeen. K:lla ei ollut mitään syytä lukea kuittia eikä säilyttää sitä kaupanteon jälkeen.

K:n esitehyllystä ennen kaupantekoa ottamassa lippuesitteessäkään ei mainittu voimassaolorajoituksesta. K:lle ei annettu kortin käyttöohjeita tai muutakaan kirjallista materiaalia. Linja-autokortissa ei ole mainittu mitään voimassaoloajasta.

Vastaus

Jokaisesta myyntikerrasta tulostuu automaattisesti kuitti asiakkaalle. Kuitissa on myös tieto lipputuotteen voimassaoloajasta. Koska E:n kortit ovat uudelleen ladattavia, voimassaolopäivää ei voida merkitä korttiin. Kun asiakkaalle myydään 44 matkan sarjakortti ensimmäistä kertaa, hänelle painotetaan myyntitilanteessa, että matkat ovat voimassa vain vuoden. Lisälatausten yhteydessä tätä ei enää välttämättä mainita, koska asia on jo selvitetty asiakkaalle. Kortin oston yhteydessä asiakkaalle annetaan käyttöohje ja asemalla on tarjolla esitteitä. Asiakas voi myös pyytää kuljettajaa tulostamaan korttinsa sisällön ja tuolloin kuitista näkyy käyttämä tömien matkojen määrä ja voimassaoloaika. Tästä mahdollisuudesta on myös mainittu käyttöohjeessa. Rahastuslaite näyttää jokaisen leimauskerran yhteydessä automaattisesti montako matkaa asiakkaan kortilIe jää.

Sarjakortin hinnoittelu ja voimassaoloaika perustuvat liikenneministeriön taksapäätökseen (1334/1997). Sarjakorteissa matkoista myönnettävä 25 prosentin alennus perustuu siihen, että asiakas käyttää vähintään 44 matkaa 12 kuukauden aikana. Käyttämättömät matkat voi lunastaa takaisin kortin voimassaoloaikana, mutta tällöin alennus poistetaan. Käytäntö on älykorteissa sama kuin paperisissakin sarjalipuissa.

Ratkaisun perustelut

Yleisen sopimusoikeudellisen periaatteen mukaan ehdot laatineen sopijapuolen on erityisesti kiinnitettävä toisen osapuolen huomio yllättäviin ja ankariin sopimusehtoihin, jotta ne voidaan katsoa osaksi sopimusta. Linja-auton sarjakortin matkustusoikeuden menettäminen vuoden kuluessa on yllättävä ja ankara ehto, johon kuluttajan huomiota tulisi erityisesti kiinnittää ennen ostopäätöksen tekemistä.

K:n mukaan hänelle ei ole kerrottu hänen ostaessaan tai ladatessaan linja-autokorttia siitä, että kortin voimassaoloaika on rajoitettu. K ilmoittaa myös, ettei hän ole saanut kortin käyttöohjetta eikä sellaista esitettä, jossa olisi mainittu voimassaoloajasta. E:n mukaan asiakkaille painotetaan myytitilanteessa, että matkat ovat voimassa vain vuoden, ja helle annetaan kortin kayttöohje.

Sen sopijapuolen, joka väittää, että sopimus on syntynyt tai jokin ehto on tullut sopimuksen osaksi, on näytettävä väitteensä toteen. E ei ole tässä tapauksessa näyttänyt, että K:lle olisi ennen ostopäätöksen tekemistä kerrottu kortin olevan voimassa vuoden osto- tai lataamishetkestä. Näin ollen ehto ei ole tullut sopimuksen osaksi. E:n on korvattava K:lle tämän E:n antamien puutteellisten tietojen vuoksi menettämät matkat.

Suositus

Kuluttajavalituslautakunta suosittaa, että E aktivoi K:n sarjakorttiin 30 matkaa K:n vaatimuksen mukaisesti.

Päätös oli yksimielinen.

Julkaistu 28.8.2001