Vi kan hjälpa i tvister av följande slag

  • Du har beställt och betalat en bilreparation som privatperson.
  • Du har beställt och betalat en reparation av en båt eller motorcykel som privatperson.
  • Du har hyrt en bil eller annat fordon som privatperson i Finland.
  • Du har köpt ett fordon av ett företag och har krav som gäller reparation som säljaren låtit göra tidigare.




Vi kan inte hjälpa i tvister av följande slag

  • Du har beställt eller betalat fordonsreparationen i ett företags namn.
  • Du har hyrt en bil eller annat fordon i ett företags namn.
  • Du har låtit reparera ett fordon utanför Finland.
  • Du har hyrt en bil eller annat fordon utanför Finland.
  • Du har köpt ett fordon av en privatperson och har krav som gäller reparation som säljaren låtit göra tidigare.

I dessa fall får du hjälp av

  • Tingsrätten , om du har köpt tjänsten i ditt företags namn eller betalat den från ditt företags konto.
  • Tingsrätten , om du har köpt ett fordon av en privatperson och tvisten gäller reparation som säljaren låtit göra tidigare.

Läs om be­slut som kon­su­mentt­vis­tenämn­den har fat­tat om sam­ma ämne.

Vanliga frågor

Vad ska jag komma ihåg att avtala om, när jag beställer service eller reparation av en bil?

Läs Konkurrens- och konsumentverkets anvisningar om Service av bil och fel på reparationen

Jag köpte en begagnad bil. Man sade till mig att kamremmen hade bytts, men den gick av genast. Bilen gick alltså sönder. Vad ska jag göra?

Reparationen av kamremmen har gjorts medan bilen ägdes av den förra ägaren. Kräv gottgörelse, dvs. reparation av felet eller betalning för reparationerna av den som sålde bilen.

Om du köpte bilen av ett företag, läs anvisningarna om hur du ska gå till väga på För köparen-sidorna. Om det inte hjälper att kontakta bilaffären och Konsumentrådgivningen och du ber konsumenttvistenämnden om ett avgörande kan du använda blanketten Begäran om avgörande om köp av fordon. Om du köpte bilen av en privatperson kan vi inte behandla ärendet.

Publicerad 25.9.2020