Finnairs förlikningserbjudande var bristfälligt
När ett flyg försenas mer än tre timmar, ska flygbolaget betala en standardersättning till passagerarna. Ersättningen kan som högst vara 600 euro beroende på resans längd.
Om förseningen är en följd av ett dolt fabrikationsfel som påverkar flygsäkerheten och som flygplanstillverkaren eller en myndighet har meddelat om, är det fråga om en extraordinär omständighet och ingen ersättning behöver betalas. Enligt EU-domstolens avgörandepraxis är sådana tekniska fel endast ytterst sällan en giltig orsak att låta bli att betala standardersättningen. Flygbolaget ska bevisa att det är fråga om en extraordinär omständighet.
I ett fall som nämnden behandlade i plenum hade ett pars flyg till Bangkok försenats med 20 timmar på grund av ett tekniskt fel. Paret hade rätt till en ersättning på 1 200 euro i pengar, men Finnair erbjöd ett presentkort på 400 euro som förlikning.
"Finnair gav passagerarna en felaktig bild av deras rättigheter när bolaget erbjöd förlikning", bedömer nämndens ordförande Pauli Ståhlberg. I sitt förlikningserbjudande hade bolaget uppgett att det var fråga om ett alldeles nytt flygplan av modell A350, att felet var överraskande och att det var fråga om ett fabrikations- eller konstruktionsfel. Förseningen berodde på en extraordinär omständighet, och därför behövde ingen standardersättning betalas, hade Finnair framfört för konsumenterna.
Det var emellertid inte fråga om en situation där flygbolaget är befriat från ansvar. När bolaget lämnade felaktiga uppgifter och nekade ersättning, bröt bolaget i förlikningsförhandlingarna samtidigt mot artikel 15 i EU-förordning 261/2004, som förpliktar flygbolaget att informera passagerarna på ett korrekt sätt om deras rättigheter vid förseningar. Om så inte görs, är förlikningen inte bindande för passageraren.
I nämnden ansåg Finnair att ärendet var överenskommet. Nämnden bad bolaget redogöra för orsakerna till att flyget försenades och lämna in den europeiska flygsäkerhetsmyndighetens rapport om felet. Bolaget har inte lämnat in dem och inte heller längre påstått för nämnden att det var fråga om en extraordinär omständighet.
Nämnden ansåg att konsumenterna trots att de hade tagit emot presentkortet hade rätt att framställa anspråk. Utöver det mottagna presentkortet skulle Finnair ännu betala en standardersättning på 800 euro till passagerarparet.
Publicerad 22.3.2017