Mål

Nämndens mål är att avgöra tvister opartiskt och sakkunnigt så att både konsumenternas och säljarnas rättigheter förverkligas. Därför har både företag och konsumenter sina representanter i nämnden.

Verksamhet

Konsumenttvistenämnden avgör tvister mellan konsumenter och företag. Den avgör också tvister som gäller köp och hyra av bostäder. I dem kan parterna vara två privatpersoner.

Behandlingen av ärenden in nämnden är avgiftsfri. Verksamheten finansieras med medel ur finska statens budget. Parterna ansvarar dock i regel själva för de kostnader som utredningen av ärendet medför. Typiska kostnader är kostnader för telefonsamtal, postning av brev och kopiering av handlingar, såsom fakturor.

Nämndens beslut är rekommendationer och kan inte verkställas med tvångsmedel. Besluten efterlevs dock väl. Endast ett av fem beslut följs inte.

Organisation

Konsumenttvistenämnden är ett alternativt tvistlösningsorgan utanför domstol som verkar inom justitieministeriets förvaltningsområde. Dess verksamhet bygger på lagen om konsumenttvistenämnden (8/2007)

Konsumenttvistenämndens verksamhet leds av en ordförande på heltid, vicehäradshövding, LL.M Katri Kummoinen.

Nämndens anställda och juristföredragande bereder förslagen till avgöranden. Ärendena avgörs i sektioner, vilkas medlemmar verkar i bisyssla och representerar konsumenter och företag likvärdigt. De viktigaste tvisterna behandlas i plenum. Nämnden har 15 sektioner och tre plenumsammansättningar. Justitieministeriet tillsätter medlemmarna i dessa för fem år i sänder.

Sektionerna behandlar olika ämnen för tvister:

  • hyra av bostad
  • bostadsköp och fastighetsförmedling
  • bilköp
  • bilservice och -reparationer
  • möbler och hushållsmaskiner
  • resor
  • tjänster
  • byggande
  • textilier och skodon
  • hälsovårdstjänster
  • försäkringar

Läs mer om sektionernas ansvarsområden och sammansättningar: Medlemmarna_fr.o.m._2017_pa_finska.pd

Publicerad 9.9.2020