Näitä koskevissa riidoissa voimme auttaa

  • Olet yksityishenkilönä ostanut elektroniikkaa tai kodinkoneen yritykseltä, jolloin riidan osapuolina ovat kuluttaja ja yritys.
  • Olet yksityishenkilönä ostanut elektroniikkaa tai kodinkoneen, ja haluat riitauttaa kaupan maahantuojan tai valmistajan kanssa.
  • Olet yksityishenkilö, ja haluat riitauttaa asian laitteen korjanneen huoltoyhtiön kanssa.








Näitä koskevissa riidoissa emme voi auttaa

  • Olet ostanut laitteen toiselta yksityishenkilöltä.
  • Olet ostanut laitteen yrityksen nimissä.

Näissä sinua auttavat

  • , jos kyse on kahden yksityishenkilön tai kahden yrityksen välisestä riidasta.

Usein kysyttyä

Ostamani laite meni rikki heti takuuajan jälkeen. Mikä on myyjän vastuu laitteesta takuun aikana ja takuun umpeutumisen jälkeen?

Takuu ei ole sama asia kuin myyjän virhevastuu, joka perustuu lakiin. Lain mukaan tavaran pitää kestää niin kauan, kuin kuluttaja voi siltä perustellusti odottaa. Takuu on myyjän vapaaehtoisesti tarjoama lisäetu, eikä sen päättyminen vapauta myyjää mahdollisesta lakiin perustuvasta virhevastuusta.

Jos laite menee rikki takuuaikana, takuunantajan velvollisuutena on osoittaa, että laite meni rikki jostakin ostajan vastuulle kuuluvasta syystä. Jos laite menee rikki takuuajan päättymisen jälkeen, todistustaakka kääntyy toisin päin. Takuuajan jälkeen on kuluttajan vastuulla osoittaa, että laitteen vikaantuminen johtuu jostakin myyjän vastuulle kuuluvasta syystä.

Kuluttajan täytyy silti takuun aikanakin tarvittaessa esittää näyttöä siitä, että tuotteessa on jokin vika, puute tai poikkeama. Usein jää epäselväksi, mistä syystä laite on mennyt rikki. Silloin kuluttajariitalautakunta arvioi sitä, minkälaista kestoikää vastaavanlaiselta tuotteelta voidaan odottaa. Lautakunta ottaa arvioinnissaan huomioon laitteen hinta- ja laatutason.

Esimerkiksi televisio ei saisi normaalikäytössä hajota parissa vuodessa, vaan kuluttaja voi odottaa sen kestävän useita vuosia ilman kalliita huoltotoimenpiteitä. Jos laitetta ei ole takuuaikana korjattu ja se menee takuun jälkeen rikki, myyjän pitää joko korjata laite tai palauttaa sen hinta.

Lue lisää takuusta ja virhevastuusta Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.

Imurini reistailee, mutta myyjän mukaan olen aiheuttanut vian käyttämällä imuria väärin. Mielestäni imurin pitäisi kestää tavallista käyttöä. Miten voin todistaa, etten ole itse rikkonut imuria?

Jos takuu on yhä voimassa, myyjän pitää kyetä osoittamaan, että imuria on käytetty väärin. Jos pystyt antamaan uskottavan selityksen siitä, että olet huolehtinut imurista ja käyttänyt sitä ohjeiden mukaisesti, myyjän pitää maksaa korjauskulut.

Pakastimeeni tuli vika, jonka seurauksena pakastin suli ja sisällä ollut ruoka pilaantui. Maahantuoja toimitti uuden pakastimen, mutta kuka korvaa pilalle menneet elintarvikkeet?

Jos pakastin meni rikki takuuajan puitteissa, sinulla on oikeus saada korvausta myös välillisistä vahingoista, kuten pilaantuneista elintarvikkeista. Korvaussumma perustuu yleensä takuuhuoltoliikkeen tekemään listaan tai omaan selvitykseesi pakastimen sisällöstä. Lautakunta arvioi selvityksen uskottavuutta ja määrää korvaussumman sen perusteella.

Jos olet joutunut olemaan pitkään ilman pakastinta, voit saada korvausta myös käyttöhyödyn menetyksestä eli siitä, että et ole voinut käyttää pakastintasi.

Julkaistu 27.11.2020