Verkkokauppasivustolla ollut Iittalan lasitavaran hintavirhe

hintavirhe erehdys ilmaisuerehdys

Diaarinumero: D/5420/36/2019
Antopäivä: 24.11.2020

Asiaselostus VK osti 2.10.2019 Fiskars Finland Oy:n (jäljempänä Fiskars) Iittala-verkkokauppasivustolta etäkaupalla Alvar Aalto 220 lohenpunainen -maljakoita 14 kappaletta 10 euron kappalehinnalla ja Kartio juomalasi 21 cl -laseja 22 kappaletta 0,51 euron kappalehinnalla. Fiskars peruutti kaupat vedoten hintavirheeseen.

Lautakunnan ratkaisu

Kuluttajariitalautakunta ei suosita hyvitystä.

Asiaselostus VK osti 2.10.2019 Fiskars Finland Oy:n (jäljempänä Fiskars) Iittala-verkkokauppasivustolta etäkaupalla Alvar Aalto 220 lohenpunainen -maljakoita 14 kappaletta 10 euron kappalehinnalla ja Kartio juomalasi 21 cl -laseja 22 kappaletta 0,51 euron kappalehinnalla. Fiskars peruutti kaupat vedoten hintavirheeseen.

Asiassa on kyse siitä, onko VK:n katsottava täytyneen ymmärtää hintavirheet, vai onko hänellä oikeus saada tuotteet sovittuun hintaan.

Hakijan vaatimukset perusteluineen

VK vaatii saada tuotteet tilaamallaan hinnalla.

VK sai 2.10.2019 sähköpostiinsa Iittala Outlet-kampanjan poistomyynneistä mainoksen. Hän löysi yrityksen verkkosivuilta löydöt osiosta tuotteita hyvällä tarjoushinnalla. Maljakoiden hinta oli 10 euroa/kpl ja kartio lasien 0,51 euroa/pkt. VK tilasi tuotteita pienissä erissä, sillä hän ajatteli tuotteissa olevan rajoitus ja että ne loppuvat pian varastosta. Hän sai tilattua yhteensä 14 kappaletta maljakoita ja 22 kappaletta laseja. Yhteensä hän teki kuusi tilausta. Maksu hyväksyttiin ja hän sai sähköpostiinsa tilausvahvistuksen ja heti seuraavana päivänä toimitusvahvistuksen, sillä hän valitsi tuotteet toimitettavaksi myymälään. Toimitusvahvistuksen yhteydessä hän sai myös paketeille seurantakoodin. Iittala perui 4.10.2019 tilauksen hintavirheeseen vedoten.

VK ajatteli, että hinnat olivat vastaus muille käynnissä olleille tarjouskampanjoille. Olihan Kärkkäiselläkin mariskooleja myynnissä 3 euroa/kpl hintaan.

Elinkeinonharjoittajan vastaus perusteluineen

Iittalan verkkokaupassa ollut hintatieto on inhimillisen erehdyksen takia saanut toisen sisällön, kun on tarkoitettu. Fiskarsin näkemyksen mukaan hinnoittelua koskeva virhe on ollut merkittävä ja sillä tavalla ilmeinen, että VK:n olisi tullut havaita hinta virheelliseksi. VK on vedonnut muun muassa Kärkkäisen verkkokaupasta otettuihin kuvakaappauksiin, joissa Iittalan tuotteiden kanssa samankaltaisia tuotteita on myyty edullisella hinnalla. Fiskars toteaa, että kyseessä ei ole saman tuotekategorian tuotteet. Kuvakaappauksen perusteella ei ole mahdollista todeta, onko kyseessä Iittalan tuotemerkillä varustetut tuotteet.

Fiskars katsoo, että Fiskarsilla on ollut oikeus perua tilaukset huomattavan ja ilmeisen hinnoitteluvirheen takia. Virheen takia alennus hinnoissa on ollut poikkeuksellisen suuri, yli 90% molempien tuotteiden osalta. Fiskarsin näkemyksen mukaan VK:n voidaan olettaa ymmärtäneen, että kyseessä on ollut virheellinen hintatieto. Tilauksista veloitetut maksut on palautettu ja Fiskarsin ei ole teknisesti mahdollista veloittaa uudelleen VK:ta ja toimittaa vanhoja tilauksia. Tämän lisäksi molemmat tuotteet sekä Aalto maljakko lohenpunainen 220mm (tuotenumero 1028533) että Kartio juomalasi 21cl tummanharmaa (tuotenumero 1026780) ovat poistuneet Iittalan valikoimasta, eikä Fiskarsilla ole kyseisiä tuotteita enää keskusvarastolla.

Ratkaisun perustelut

Asiassa on riidatonta, että Fiskars on verkkokauppasivustollaan tarjonnut kysymyksessä olevia tuotteita VK:n ostamilla tarjoushinnoilla. VK on saanut Fiskarsilta tilauksistaan tilausvahvistukset.

Lähtökohtaisesti verkkokaupassa ilmoitetulla hinnalla tehdyt tilaukset sitovat niin myyjää kuin ostajaa. Mainittu pääsääntö ei kuitenkaan ole poikkeukseton.

Varallisuusoikeudellisista oikeustoimista annetun lain 32 §:n 1 momentin mukaan tilanteessa, jossa jonkun tahdonilmaisu on erhekirjoituksen tai muun hänen erehdyksensä johdosta saanut toisen sisällyksen, kuin on tarkoitettu, ei tahdonilmaisu sellaisena sido sen antajaa, jos se, johon tahdonilmaisu on kohdistettu, tiesi tai hänen oli pitänyt tietää erehdyksestä.

VK:n tilatessa tuotteet Fiskarsin verkkokaupasta on hintojen ohessa kerrottu niiden alkuperäishinnat. Maljakon kohdalla virheellinen hinta on ollut noin seitsemän prosenttia normaalihinnasta ja lasien kohdalla noin kolme prosenttia. Fiskars katsoo, että VK:n on virheen merkittävyyden takia tullut havaita hintojen olevan virheellisiä. VK vetoaa siihen, että tuotteet löytyivät verkkokaupan löydöt-osiosta ja että samaan aikaan muilla myyjillä oli käynnissä tarjouskampanjoita.

Lautakunnan käsityksen mukaan tuotemerkkituotteissa hintavaihtelu ei tyypillisesti ole kovin suurta, ja näin varsinkin designtuotteissa. Lautakunta pitää hintavirheen seurauksena verkkokauppasivustolle päätyneitä alennuksia poikkeuksellisen merkittävinä ja huomattavina. Lautakunnan näkemyksen mukaan VK:n on täytynyt ymmärtää kyseessä olevan virhe eikä todellinen alennuskampanja. Lautakunta lisäksi katsoo, että VK:n tilaamien tuotteiden lukumäärä ja VK:n tapa tehdä tilaukset pienissä erissä osoittaa, että VK:n ymmärtänyt kyseessä olevan hinnoitteluvirhe ja että VK on pyrkinyt hyötymään Fiskarsin virheestä.

Päätös oli yksimielinen.

 
Julkaistu 24.11.2020