LENTOKULJETUS. KOIRAN KULJETUS. KIELTÄYTYMINEN KOIRAN KULJETTAMISESTA. KULJETUSLAATIKON KOKO.

Kuljetus Koira

Diaarinumero: 5544/35/2016
Antopäivä: 20.02.2018

JP, HP ja VP:n tarkoituksena oli matkustaa koiran kanssa Norwegian Air Shuttlen lennolla D86151 Helsingistä Madridiin 26.10.2016. Matkustajat jäivät pois lennolta lentoyhtiön kieltäydyttyä koiran kuljettamisesta.

Vaatimukset Matkustajat vaativat, että Norwegian Air Shuttle palauttaa lentolippujen hinnasta vielä 436,20 euroa sekä maksaa 307,60 euron korvauksen uuden lennon ja evätyn matkan hinnanerosta. Matkustajien lentoliput maksoivat 463,20 euroa, mistä Norwegian on palauttanut verojen osuuden 27 euroa. Lisäksi he vaativat 31 euron korvausta Espanjasta varatun hotellimajoituksen peruuntumisesta sekä 161,23 euron korvausta Espanjasta vuokratusta autosta.

Airpron virkailija kertoi lähtöselvityksessä matkustajille, että kuljetuslaatikko oli liian pieni koiralle. Matkustajat olivat ihmeissään, koska koira oli jo aiemmin lentänyt kyseisessä häkissä Norwegianilla. Matkustajille yritettiin myydä isompaa kuljetuslaatikkoa, mutta sitä heillä ei ollut mahdollisuutta hankkia. Koira kuitenkin hyväksyttiin lähtöselvityksessä tämän jälkeen. Matkustajien ollessa nousemassa koneeseen heille ilmoitettiin, että koira ei lennä ja kerrottiin mistä he voivat käydä noutamassa koiransa.

Kuluttajariitalautakunta on tiedustellut matkustajilta koiran korkeutta ja kuljetuslaatikon mittoja. Matkustajat kertovat kuljetuslaatikon mittojen olleen 65 senttimetriä (korkeus), 55 senttimetriä (leveys), 80 senttimetriä (pituus). Koiran korkeus on 60–62 senttimetriä asennosta riippuen. Matkustajien mukaan koira pystyi seisomaan, kääntymään ja makaamaan luonnollisessa asennossa. He katsovat kuljetuslaatikon täyttäneen Norwegianin kotisivulla määritellyt ehdot.

Vastaus Norwegian Air Shuttle ASA kiistää vaatimukset.

Lentoyhtiö ei hyväksynyt koiraa kuljetukseen kuljetuslaatikon koon vuoksi. Kuljetuslaatikko oli koiralle liian pieni eikä koiraa hyväksytty lennolle sen oman turvallisuuden vuoksi. Sillä, onko kuljetuslaatikko hyväksytty aikaisemmille lennoille, ei ole merkitystä asiassa.

Norwegianin internet-sivulla on seuraavat ohjeet lemmikin kuljettamisesta:

Lemmikkieläimen on pystyttävä nousemaan ylös, kääntymään ympäri ja makaamaan luonnollisessa asennossa kopissa ollessaan.

- Kuljetushäkin koko saa olla enintään 125 x 81 x 86 cm (P x L x K)

- Siihen on merkittävä selvästi matkustajan nimi ja matkapuhelinnumero.

- Kuljetushäkin on oltava siisti, hyvässä kunnossa ja tehty kestävästä täysin vesitiiviistä materiaalista. Ritilästä tai verkosta hitsaamalla valmistettuja kuljetushäkkejä ei sallita.

- Irrota tai sido mahdolliset renkaat.

- Lukitse häkin ovi vetoketjunauhalla tai nippusiteillä.

Tässä tapauksessa matkustajille tarjottiin mahdollisuutta hankkia koiralle tilavampi kuljetuslaatikko, mutta he eivät sitä halunneet.

Ratkaisu Asiassa on kysymys siitä, onko lentoyhtiöllä ollut hyväksyttävä peruste koiran kuljettamisesta kieltäytymiselleen.

Lentoyhtiö on perustellut kieltäytymistään koiran kuljettamisesta sillä, että koiran kuljetuslaatikko oli sille liian pieni. Lentoyhtiön internetsivuilla olevien tietojen mukaan lemmikkieläimen on pystyttävä nousemaan ylös, kääntymään ympäri ja makaamaan luonnollisessa asennossaan kuljetuslaatikossa ollessaan. Lautakunta katsoo, että nämä tiedot ovat tulleet sopimuksen osaksi.

Kuluttaja on vastauksessaan lautakunnan tiedusteluun koiran ja kuljetuslaatikon koosta kertonut, että kuljetuslaatikon korkeus oli 65 cm ja koiran korkeus noin 60–62 cm asennosta riippuen. Lautakunnalle ei ole esitetty koiran tarkempia mittoja. Jos koiran säkäkorkeus on 60–62 cm, se on pään kohdalta korkeampi, jolloin koira ei ole pystynyt nousemaan 65 cm korkeassa kuljetuslaatikossa ongelmitta ylös. Lautakunnan käytettävissä olevan selvityksen perusteella lentoyhtiön arvio siitä, että kuljetuslaatikko oli liian pieni, on siten ollut oikea. Se, että lentoyhtiö on kuluttajan kertoman mukaan aikaisemmin hyväksynyt saman kuljetuslaatikon samalle koiralle, ei anna aihetta arvioida asiaa toisin. Lentoyhtiöllä on edellä esitetyn perusteella ollut sopimukseen perustuva syy kieltäytyä koiran kuljettamisesta eikä matkustajilla ole oikeutta saada lentolippujen hintaa takaisin eikä korvausta muista kuluistaan.

Arviota kuljetuslaatikon soveltuvuudesta ei tässä tapauksessa tehty lopullisesti vielä lähtöselvityksessä, vaan vasta myöhemmin matkatavaraa lastattaessa. Lähtökohtaisesti päätös siitä, että koiraa ei hyväksytä lennolle, olisi pitänyt tehdä jo lähtöselvityksessä. Matkustajille tarjottiin kuitenkin lähtöselvityksessä mahdollisuutta hankia koiralle asianmukainen kuljetuslaatikko. Heillä olisi siis ollut mahdollisuus välttää lennolta pois jääminen ja näin välttyä vahingolta. Tämän vuoksi lautakunta katsoo, ettei lentoyhtiö ole vastuussa lennon käyttämättä jäämisestä tai matkustajalle aiheutuneista kuluista myöskään sillä perusteella, että koiran kuljettamisesta kieltäytymisestä ilmoitettiin matkustajalle vasta lähtöportilla.

Lautakunta ei suosita hyvitystä asiassa.

Päätös oli yksimielinen.

 
Julkaistu 20.2.2018