Lentomatka. Välilasku. Palvelun taso

lentolippu

Diaarinumero: 891/35/05
Antopäivä: 29.06.2006

Kuluttajat (K:t) olivat ostaneet elinkeinonharjoittajan (EH) lentoliput Helsingistä Amsterdamin kautta Havannaan 3.2.2005 ja Havannasta Amsterdamin kautta Helsinkiin 19.-20.2.2005. Lentoliput maksoivat 946,42 euroa henkeä kohti. K:t olivat tyytymättömiä siihen, että paluumatkalla oli välilasku Santo Domingossa ja että lennot Amsterdamista Havannaan ja Havannasta Amsterdamiin lensi toinen lentoyhtiö vanhalla lentokoneella.

Vaatimukset

Kuluttajat vaativat lentoyhtiöltä hinnanalennusta 226 euroa henkeä kohti.

Paluulennolla oli ennalta ilmoittamaton välilasku. Lentoaikaan tuli kaksi ylimääräistä tuntia. Jos kuluttajille olisi ilmoitettu, että kysymyksessä eivät ole suorat lennot, he olisivat varanneet toiset lennot.

Tilausta tehtäessä ei ilmoitettu, että osan lennoista hoitaisi halpalentoyhtiö. Palvelun taso halpalentoyhtiöiden ja normaalien lentoyhtiöiden välillä on suuri. Tavallisesti normaalit lentoyhtiöt eivät myy halpalentoyhtiöiden lentoja. Charter-lentoyhtiöt ovat myös tunnettuja muista alhaisemmasta palvelun tasosta. Toisen yhtiön lentokone oli vanha ja siinä oli paljon puutteita. Penkkien välillä oli vähän tilaa, matkustamon tavaraluukut aukeilivat, penkit olivat kuluneita, tarjoilu oli ala-arvoista, K1:n edessä oleva istuin ei pysynyt yläasennossa eikä lentokoneen ilmastointi toiminut. EH ei kiistä alhaista palvelun tasoa.

Vastaus

EH kiistää vaatimuksen. Varausta tehtäessä lentoyhtiöiden kirjainkoodit ilmaisivat selvästi, että kuljetuksessa käytetään kahta eri lentoyhtiötä. Samalla myös välilaskujen määrä näkyi Internet-sivuilla. Toinen yhtiö ei ole halpalentoyhtiö, vaan hollantilainen charter-lentoyhtiö.

Ratkaisu

Matkustajien mukaan paluulennolla oli ylimääräinen välilasku, josta ei ollut ilmoitettu etukäteen. EH:n mukaan välilaskusta oli ilmoitettu Internet-sivulla varausta tehtäessä. Vaikka matkustajat eivät olisi etukäteen saaneet tietää välilaskusta, lautakunta pitää yhtä ylimääräistä välilaskua niin vähäisenä puutteena matkan kokonaisuuden kannalta, ettei kysymyksessä ole hinnanalennukseen oikeuttava virhe. Lentoaikataulu ei ole muuttunut ennalta ilmoitetusta.

Matkustajat ovat olleet tyytymättömiä siihen, että lennot Amsterdamista Havannaan ja Havannasta Amsterdamiin lensi toinen lentoyhtiö, koska matkustajien mukaan yhtiö on ns. halpalentoyhtiö ja sen palvelun taso oli EH:n tasoa huonompi. Matkustajille ei ollut lentoja varattaessa luvattu mitään erityistä lentokoneen varustelun tai tarjoilun tasosta. Tarjoilu ei ole puuttunut kokonaan. Lautakunta katsoo, että matkustajat ovat kohtuudella voineet varautua ahtauteen lentokoneessa. Lautakunta pitää valituksessa mainittuja puutteita lennon palvelussa ja lentokoneen varusteissa niin vähäisinä, etteivät ne ole hinnanalennukseen oikeuttavia virheitä.

Kuluttajavalituslautakunta ei suosita hyvitystä asiassa.

Päätös oli yksimielinen.

 
Julkaistu 29.6.2006