Etusivu » Riita-asiat » Kulutushyödykeasiat

Milloin kulutushyödykkeessä on virhe?

Usein kulutushyödykeen, tuotteen tai palvelun virhe, on pääteltävissä pelkällä maalaisjärjellä. Jos hintavien kenkien pohja katkeaa kolmannella käyttökerralla, jos pesukoneeseen tulee iso vika heti kahden vuoden takuuajan päätyttyä tai jos korjattavana olleessa laitteessa on sama vika korjauksen jälkeenkin, kyse on mitä todennäköisemmin virheestä.

Kattavaa virheluetteloa ei ole olemassa. Kuluttajansuojalaissa määritellään yleistasolla virhetyypit.

  • Virhe on kyseessä esimerkiksi silloin, kun
  • tavarassa on valmistusvika
  • se ei sovi käyttöön, johon se on tarkoitettu
  • se ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu
  • se kestää lyhyemmän aikaa kuin perustellusti voi odottaa
  • sille ei ole annettu riittäviä asennus- ja käyttöohjeita suomen- ja ruotsinkielellä

Palvelu on virheellinen näiden seikkojen lisäksi silloin, kun palvelua ei ole tehty ammattitaitoisesti ja huolellisesti.

Kun kuluttajariitalautakunta arvioi, onko tuote tai palvelu virheellinen, otetaan huomioon lähinnä yleinen mittapuu, ei yksittäisen kuluttajan odotuksia.

Virhe ei luonnollisestikaan ole esimerkiksi se, ettei hankittu sohva mahdu olohuoneeseen tai että tuotteen hinta on toisessa liikkeessä edullisempi.

 
Julkaistu 26.1.2016