Suomeksi - På svenska - In English

Kuluttajariitalautakunta

Etusivu » Ajankohtaista » Tiedotteet » 2017 » Finnairin sovintotarjous oli puutteellinen

Finnairin sovintotarjous oli puutteellinen

Julkaistu 20.3.2017

Lentoyhtiö antoi kuluttajille puutteellisen kuvan heidän oikeuksistaan Bangkokin lennon viivästystä hyvittäessään. Yhtiö tarjosi lennon viivästyksestä lahjakortin, vaikka matkustajilla oli oikeus suurempaan, rahalliseen korvaukseen.

Lentoyhtiöiden on maksettava matkustajille lennon viivästyessä vakiokorvaus. Korvaus voi olla enimmillään 600 euroa matkan pituudesta riippuen.

Jos viiveen aiheuttaa lentoturvallisuuteen vaikuttava piilevä valmistusvirhe, josta koneen valmistaja tai viranomainen on ilmoittanut, kyseessä on poikkeuksellinen olosuhde eikä korvausta tarvitse maksaa. EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännön perusteella tällainen tekninen vika on vain äärimmäisen harvoin pätevä syy olla maksamatta vakiokorvausta. Näyttövelvollisuus poikkeuksellisesta olosuhteesta on lentoyhtiöllä.

Lautakunnan täysistunnon käsittelemässä tapauksessa pariskunnan Bangkokin lento oli viivästynyt 20 tuntia teknisen vian vuoksi. Pariskunta olisi ollut oikeutettu 1 200 euron rahalliseen korvaukseen, mutta Finnair tarjosi sovintona 400 euron lahjakorttia.

"Finnair antoi väärän kuvan matkustajille sovintoa tehdessään", lautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg arvioi. Yhtiö oli kertonut sovintotarjouksessaan, että kone oli aivan uusi A350 mallin lentokone, vika oli yllättävä ja kyseessä oli valmistus- tai suunnitteluvirhe. Viivästys johtui poikkeuksellisesta olosuhteesta, jonka vuoksi vakiokorvausta ei tarvitse maksaa, Finnair oli esittänyt kuluttajille.

Kyse ei kuitenkaan ollut tilanteesta, missä lentoyhtiö on vapaa vastuusta. Antaessaan puutteellisia tietoja ja evätessään korvauksen, yhtiö samalla rikkoi sovintoneuvotteluissa EU-asetuksen 261/2004 15 artiklaa, joka velvoittaa lentoyhtiötä ilmoittamaan matkustajalle asianmukaisesti hänen oikeuksistaan viivästystilanteissa. Jos tätä ei tehdä, sovinto ei ole matkustajaa sitova.

Lautakunnassa Finnair piti asiaa sovittuna. Lautakunta pyysi yhtiötä selvittämään lennon viivästymisen syyt ja toimittamaan Euroopan lentoturvallisuusviranomaisen raportin viasta. Niitä yhtiö ei toimittanut eikä myöskään enää lautakunnalle väittänyt, että kyseessä olisi poikkeuksellinen olosuhde.

Lautakunta katsoi, että kuluttajilla oli lahjakortin vastaanottamisesta huolimatta oikeus esittää vaatimuksia. Finnairin oli maksettava matkustajapariskunnalle vastaanotetun lahjakortin lisäksi vielä 800 euron vakiokorvaus.